Ik blijf het zeggen: er is dringend nood aan onderzoek naar de kwaliteit van fietsbatterijen en de oorzaken van deze branden!
Gisteren zorgde een batterij van een elektrische fiets voor een zeer verwoestende brand in een afhaalrestaurant in Mechelen.
In 2023 hebben 102 branden van een elektrische fiets de pers gehaald in Vlaanderen en Nederland. Het effectieve cijfer ligt ongetwijfeld hoger. Veel incidenten en branden zullen immers geen persaandacht gekregen hebben. Ondertussen zijn er al talloze gevallen geweest waar een elektrische fiets brand vatte tijdens het opladen, wanneer de fiets gestald stond en tijdens het fietsen zelf. Het is dus van levensbelang dat er zeer snel een onderzoek komt naar de kwaliteit van de batterijen en naar de oorzaken van deze branden zodat we hieruit kunnen leren.
In 2022 kwam ik op 48 branden.
Zoals ik op 8 november 2022 in het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen, de dag erna op Joe bij Sven & Anke, eerder op VRT NWS Live in oktober en in 2020 in Het Belang van Limburg reeds aanhaalde, wil ik nogmaals oproepen dat het van levensbelang is dat er zeer snel onderzoek komt naar de kwaliteit van batterijen en naar de oorzaken van deze branden zodat we hier kunnen uit leren.
FOD Economie publiceerde op 16 juli 2020 de resultaten van een onderzoek waarbij 2 elektrische fietsen onderzocht werden. De batterij van één daarvan vloog tijdens hun test in brand! Dit onderzoek kaderde in een Europees onderzoek waarvoor in andere Europese landen nog 10 fietsen werden getest. 11 van de in totaal 12 geteste elektrische fietsen bleken niet conform te zijn. Jammer genoeg worden er geen merken van de geteste fietsen vermeld.
Opmerking:
We hebben in België zo goed als geen statistiek m.b.t. brandveiligheid. Daarom tracht ik zelf van een aantal zaken cijfermateriaal te verzamelen.