Ik blijf het voor de zoveelste keer zeggen: er is dringend nood aan onderzoek naar de kwaliteit van fietsbatterijen en de oorzaken van deze branden!

Ik blijf het voor de zoveelste keer zeggen: er is dringend nood aan onderzoek naar de kwaliteit van fietsbatterijen en de oorzaken van deze branden!
Gisteren zorgde een batterij van een elektrische fiets voor een zeer zware appartementsbrand in Gent. 8 bewoners dienden door de brandweer gered te worden en 7 personen moesten naar het ziekenhuis.
Een week geleden meldde brandweer Londen nog dat elektrische fietsen één van de snelst toenemende brandrisico’s zijn in Londen.
Dit jaar hebben al 104 branden van een elektrische fiets de pers gehaald in Vlaanderen en Nederland. In 2023 kwam ik uit op een vergelijkbaar cijfer, toen ging het over 102 branden. Het effectieve cijfer ligt ongetwijfeld hoger. Veel incidenten en branden zullen immers geen persaandacht gekregen hebben of de oorzaak wordt niet als dusdanig herkend. Ondertussen zijn er al talloze gevallen geweest waar een elektrische fiets brand vatte tijdens het opladen, wanneer de fiets gestald stond en tijdens het fietsen zelf. Het is dus van levensbelang dat er zeer snel een onderzoek komt naar de kwaliteit van de batterijen en naar de oorzaken van deze branden zodat we hieruit kunnen leren.
Zoals ik op 8 november 2022 in het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen, de dag erna op Joe bij Sven & Anke, eerder op VRT NWS Live in oktober en in 2020 in Het Belang van Limburg reeds aanhaalde, wil ik nogmaals oproepen dat het van levensbelang is dat er zeer snel onderzoek komt naar de kwaliteit van batterijen en naar de oorzaken van deze branden zodat we hier kunnen uit leren.
FOD Economie publiceerde op 16 juli 2020 de resultaten van een onderzoek waarbij 2 elektrische fietsen onderzocht werden. De batterij van één daarvan vloog tijdens hun test in brand! Dit onderzoek kaderde in een Europees onderzoek waarvoor in andere Europese landen nog 10 fietsen werden getest. 11 van de in totaal 12 geteste elektrische fietsen bleken niet conform te zijn. Jammer genoeg worden er geen merken van de geteste fietsen vermeld.
Opmerking:
We hebben in België zo goed als geen statistiek m.b.t. brandveiligheid. Daarom tracht ik zelf van een aantal zaken cijfermateriaal te verzamelen.