Er is dringend nood aan onderzoek naar de kwaliteit van fietsbatterijen en de oorzaken van deze branden!
Deze namiddag vatte een batterij van een elektrische fiets, die in een garage van een woning in Zottegem aan het opladen was, vuur.
Ik schrik enorm dat er, dit voorval bijgerekend, dit jaar al 45 branden door een elektrische fiets de pers gehaald hebben in Vlaanderen en Nederland. Op 8 november vorig jaar zaten we aan 44 incidenten en op het einde van 2022 op 48.
De totale cijfers van branden door elektrische fietsen liggen ongetwijfeld hoger. Er gaan immers veel van deze incidenten en branden geen pers gehaald hebben. Echter zijn er al genoeg gevallen bekend van fietsbatterijen die vlam vatten en dit tijdens het opladen, tijdens het niet-opladen en zelfs tijdens het fietsen. De risico’s zijn dus reëel!
Zoals ik op 8 november vorig jaar in het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen, de dag erna op Joe bij Sven & Anke, eerder op VRT NWS Live in oktober en in 2020 in Het Belang van Limburg reeds aanhaalde, wil ik nogmaals oproepen dat het van levensbelang is dat er zeer snel onderzoek komt naar de kwaliteit van batterijen en naar de oorzaken van deze branden zodat we hier kunnen uit leren.
FOD Economie publiceerde op 16 juli 2020 de resultaten van een onderzoek waarbij 2 elektrische fietsen onderzocht werden. De batterij van één daarvan vloog tijdens hun test in brand! Dit onderzoek kaderde in een Europees onderzoek waarvoor in andere Europese landen nog 10 fietsen werden getest. 11 van de in totaal 12 geteste elektrische fietsen bleken niet conform te zijn. Jammer genoeg worden er geen merken van de geteste fietsen vermeld.