Elektrische fietsen en brandveiligheid!
Gisteren vloog een elektrische fiets in Maassluis, Nederland spontaan in brand tijdens het fietsen. Gelukkig kwam de jongen er met de schrik van af.
Maar ik schrik enorm dat er, dit voorval bijgerekend, dit jaar al 35 branden door een elektrische fiets de pers gehaald hebben in Vlaanderen en Nederland. Het cijfer ligt ongetwijfeld hoger. Er gaan immers veel van deze incidenten en branden geen pers gehaald hebben. Echter zijn er al genoeg gevallen bekend dat het kan gebeuren tijdens het opladen, tijdens het niet-opladen en tijdens het fietsen. Het is dus van levensbelang dat er zeer snel een onderzoek komt naar de kwaliteit van batterijen en naar de oorzaken van deze branden zodat we hier kunnen uit leren.
Heel dramatisch is de fatale appartementsbrand in Oostende op 29 juli 2020 waarbij een man van 70 jaar omkwam. De brand werd veroorzaakt door de batterij van zijn elektrische fiets. Dit is trouwens niet de eerste fatale woningbrand in België veroorzaakt door een elektrische fiets.
Net zoals bij andere elektrische toestellen is het van belang om te beginnen met het lezen van de gebruiksaanwijzing. Hoe lang mag de batterij opgeladen worden? Moet deze verwijderd worden van de fiets tijdens het opladen? Stopt het opladen vanzelf? Is de batterij al eens gevallen en dus terug gebracht naar de verkoper voor controle?
Het beste is uiteraard overdag opladen, onder een rookmelder en niet in je vluchtweg. We laden dus best ‘s nachts niet op. Ik hoop dat niemand van jullie een elektrische fiets oplaadt in de inkomhal. Je begrijpt dat bij nacht je compleet vastzit als er brand uitbreekt.
FOD Economie publiceerde op 16 juli 2020 de resultaten van een onderzoek waarbij 2 elektrische fietsen onderzocht werden. De batterij van één daarvan vloog tijdens hun test in brand! Op het einde van hun verslag geven ze 14 tips mee om batterijen veilig op te laden.
Tip 1 is investeer in een goede batterij. Ik vind nergens een lijst welke batterijen goed zijn. Tot op heden vind ik hier nergens een antwoord op.
Tip 11 is stel een batterij niet bloot aan direct zonlicht en zorg dat deze niet te koud wordt. Ik denk dat dit niet evident is.
Dit onderzoek kaderde in een Europees onderzoek waarvoor in andere Europese landen nog 10 fietsen werden getest. 11 van de in totaal 12 geteste elektrische fietsen bleken niet conform te zijn. Jammer genoeg worden er geen merken van de geteste fietsen vermeld.
Dus in afwachting van onderzoek lees de gebruiksaanwijzing, laad overdag op onder een rookmelder en niet in je vluchtweg, check de oplaadkabel en batterijen op mogelijke beschadigingen en Leef Brandveilig.